Tuesday 7 July 2009

Pabila hidayah menyapa ku


Di sini saya nak mengambil kesempatan untuk berkongsikan pengalaman saya ketika hidayah mula menyerap di dalam hati ini....

Sedikit latar belakang kehidupan saya....

Saya alhamdulillah lahir dan dibesarkan dalam keluarga yg amat menitik beratkan agama...daripada kecil lagi kami adik beradik di ajar membaca quran, solat puasa....jika ayah free, ayah akan mengimamkan solat kami sekeluarga...datuk saya sebelah ayah, yg kami panggil Tok Ayah merupakan imam di kampung kami, beliau belajar agama di Mekah selama 20 tahun dan akhirnya pulang semula ke kampung bila beliau berumur 40 tahun dan menikah dengan nenek saya...moga Allah mengampuni segala dosa2 mrk...amin...

Alhamdulilalh drp sekolah rendah saya bukanlah jenis yg suka memberontak...saya biasa menurut aje apa2 undang2 yg ada dan dan minat dan kecenderungan kepada agama sudah timbul...minat ini dipupuk dan ditimba ketika belajar sekolah petang di Masjid Raja, K Trg...saya amat berterima kasih kepada ustaz yg mengajar kami ketika itu, Ustaz Kamal...moga Allah memberkatinya selalu...

Sekolah menengah pula saya alhamdulillah masuk ke sekolah agama (SHAMS)....saya masih seperti biasa, baik...tak melawan dan ikut semua perintah....kemudian sy meneruskan pelajaran ke MRSM Taiping dan akhirnya mendapat tawaran ke UK...

Pada mulanya saya tidak mahu mengambil peluang belajar ke UK...saya nak ke UTM sahaja, sebab kawan2 ramai ke sana...huhu...namun ayah berkeras saya mengambil peluang ini dan ditambah pula family saya akan ke UK dalam 2 bulan selepas sy sampai kerana ayah membuat phD....akhirnya saya ke UK jua pada bulan Januari 1998.

Permulaaan hidup di UK...

Saya masih ingat lagi, kami ditempatkan di Leamington Spa utk membuat A-levels...Batch kami hanya 3 org perempuan melayu di sana...Ainil, Dolly dan saya...pada akhir 90an tersebut masih sukar utk mendapatkan makanan halal...di Leamington spa ketika itu tiada kedai yg menjual daging halal, jadi kami terpaksa naik bas lebih 40 minit ke Coventry atau Birmingham utk membeli makanan halal...perit juga la rasa, sbb nye sekali pergi beli banyak barang, nak angkut berat2 atas bas lagi...huhu...oh ye, masa tu, label suitable for vegetarian belum mula...so, kami terpaksa baca ingredient satu persatu..dan seingat saya sebesar2 Asda tu, hanya satu biskut je yg dapat kami makan, bourbon! hehehe

Anyway...dalam masa nak menyesuaikan diri di sana, kami terjumpa senior setahun drp kami...mereka ramai dalam 10 orang kesemuanya...kami pun menceritakan kesusahan kami utk beli makanan halal...lantas mereka dengan beriya-riya memberitahu kami ada seorang kakak drp coventry yg selalu datang ke Leamington Spa yg boleh dipesan makanan halal...kami pun gembira yg amatnye la...hehhe..Senior kami di sana tu, erm, sosial gak la...keluar laki perempuan tu perkara biasa, ada boyfren girlfren tu benda kecik sahaja...kami yg junior ni jenis skema2 sket....anyway...senior kami tu kata, kakak tu datang ke kampung kami tu untuk membawa usrah...

Berjinak dengan Usrah .....

Kami kata la kat senior takpe la, kami ok je nak join usrah...jadi akak tu pun datang la ke rumah kami...(of course dengan membawa daging halal dan juga makanan2 yg best2, huhu).. Kami time tu x pandai masak langsung...jadi bila dapat makan masakan melayu proper, punya lah bersyukur :) Kami mula2 tu layan je akak tu, and why not ada pengisian utk mengingatkan diri kepada Allah di bumi non muslim ini....

Saya masih ingat lagi, lepas beberapa kali join usrah tu, saya pun telefon la Malaysia nak cerita kat mak...(masa tu nak telefon malaysia sangat mahal...sepound sejam kot..iskk)...jadi saya pun berkobar2 lah cerita kat mak yg saya ikut usrah kat sini...mak nye reaction? Mak terus kata tak yah la join2 usrah tu, dia bimbang saya ikut ajaran sesat ke or jadi cam kes Arqam tu, huhuhu...(time tu mmg gawat la pasal Arqam ni)...saya explain kat mak, kami xde pun camtu, belajar benda2 simple je...mak masih tak puas hati dan x membenarkan saya meneruskan usrah saya,....

Sedih bukan kepalang masa tu...tapi dalam rahsia saya masih mengikuti usrah tersebut dan saya berdoa bila sampai ke bumi UK ni, mak akan faham yg usrah saya tu bukannya ajaran sesat dan takde apa yg nak di bimbangkan...

Ini bukanlah kali pertama saya mengenali usrah...saya pernah membawa usrah di MRSM dulu, huhuhu, bukan ikut, tapi bawak :P Iskk, kesian betul, tak pernah ikut usrah tapi masa tu kene usrah bawak usrah, bila ingat balik, entah apa la yg saya sampaikan masa tu...buat tanpa kefahaman...

Perkenalan manis dengan Islam.....

Setelah beberapa bulan mengikuti usrah dengan Kak Anum...saya realise yg selama ini saya tak FAHAM pun Islam...tak menghayati Islam....saya seorang Muslim yg hanya jadi pak turut tanpa ada kefahaman dan tidak menjiwai agama saya sendiri...ya, saya drp sekolah agama, tapi itu tak bermakna saya menjiwai dan mencintai agama saya...kalau ya pun saya sebut, tu hanya dibibir tanpa saya tahu erti sebenar....

Dengan menelusuri usrah dengan Kak Anum, saya mula berkenalan semula dengan Islam...Subhanallah saya mula menyedari betapa indah dan cantiknya agama Allah ini...Betapa sempurnanya deen Islam ini, dan betapa mendalamnya semua aspek dalam Islam ini...

Alhamdulillah usrah tersebut telah 'spark' kan keinginan dan kecenderungan saya utk memahami dan menjiwai Islam dengan lebih lagi...dan sampai sekarang saya mendapati, lagi banyak yg kita tahu dan belajar, lagi banyak yg kita tak tahu...dulu2, saya ingatkan saya dah cukup tahu pasal Islam...rupanya2 pandangan saya jauh meleset!!

Saya amat bersyukur Allah memilih saya untuk ke jalan ini..saya selalu berkata kepada rakan2 baik saya...kalau tidak dengan tarbiyyah ini, saya tak tahu dimana saya berada skrg ini...tidak pasti dengan misi dan visi hidup...hidup umpama robot dan mengikut arus....

Kini....

Tahun ini dah 2009, saya masih lagi mengikuti usrah, alhamdulillah...saban bulan dan tahun saya terus belajar tentang deen saya yg tercinta ini...tidak dapat saya bayangkan hidup tanpa deen ini.....saya berdoa moga Allah hidup dan matikan saya di jalan ini dan berusaha sedaya mungkin utk berkhidmat kepada agama ini...

Mungkin ada yg tertanya2..kenapa saya berkongsi cerita ini? Saya berharap ada yg akan dapat manfaat nya...kadang2 utk keluar drp kehidupan kita yg biasa mmg sukar....tapi kita harus percaya pada janji Allah, jika kita berjalan kepadaNya, Allah akan berlari kearah kita! Cuma kita yg harus membuat langkah pertama...

No comments:

Post a Comment